Direktlänk till inlägg 11 april 2008

Fästinghalsband

Av Mia - 11 april 2008 22:00

 

Eftersom jag fått lite frågor angående mitt halsband så tänkte jag här berätta lite mer om det.

 Mitt halsband är gjort av bärnstenar och när de gnids mot hundpäls så blir de elektriskt laddade och det gillar inte fästingar. Det ska fungera lite olika beroende på vilken sorts päls man har. Funkar inte om man är nakenhund. På min päls har det funkat bra, fick endast ett par fästingar förra sommaren när jag använde halsbandet. Annars brukar jag få fästingar så gott som varje dag.

 Jag har provat Exspot och Frontline som man droppar i pälsen mot fästingar. Båda de preparaten funkade endast första gången jag hade dem. När behandlingen upprepades så kom fästingarna tillbaka. Dessutom så blir det fult i pälsen och det vill man ju inte när man ska ställas ut. En annan nackdel med dessa är att jag älskar att bada och då försvinner effekten.

 Jag har provat Scalibor men blev efter några veckor skakig i bakbenen. Vidare har jag provat naturfästinghalsband som funkade sådär, fick fästingar men inte lika många.

 Sedan hörde vi talas om bärnstenshalsbandet och det är både snyggt, effekivt och giftfritt. Man kan betälla det från denna sida www.elvingsson.com


Blää för fästingar!

Salma



 
 
Ingen bild

Helena o Tosca

11 april 2008 22:59

Här har vi inte börjat med fästinghalsband är. Vi använder Scalibor sen tre år tillbaka, med gott resultat för vår del (tack och lov).
Alltid bra att veta mer om bärnstenshalsbandet när folk kommer på jobbet och frågar vad som finns som är giftfritt.
Du är dessutom jättesnygg i det Salma!

 
pia

pia

11 april 2008 23:26

Undrar hur halsbanden fungerar när man har 7 hundar? Tror din matte att dom håller för häftig lek?
Puss på dej lilla sötnos
Pia

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

Tessan med voffsar

11 april 2008 23:41

Ja vi använder oxå Scalibor...Men våran ena Beardis blev oxå mycket dålig av Scalibor, vinglig skakig och allmänt dålig! Vi fattade ju inte vad det var först! Jag har flera bärnstenshalsband som jag fått av mamma...ska testa att göra egna hiúndhalsband...ska köpa sånadär gummihylsor först!
Trevlig helg på er!

 
Basta & FIxas matte

Basta & FIxas matte

12 april 2008 09:03

..... statisk elektricitet säger du .... men hur reagerar/påverkas hunden av det??????
Det var husse här som reagerade när jag började tala om hur det funkade ......statisk elektricitet är ju en ganska obehaglig upplevelse.......
Nån som vet ?????

http://bippeliboppen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

molle

12 april 2008 09:49

finns det ca 75cm i omkrets.. har inte hittat nått som passar än.

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 10:25

Pia: Hur de tål massor av bus vet jag inte. Men den ena modellen, den som jag har, är extra tålig för den aktive hunden. Jag har fått loss mitt halsband en gång och tuggat på det. Några stenar gick sönder men "snöret" höll.

kram

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 10:26

Tessan: Att göra egna låter inte dumt.


kram

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 10:28

Karin: Det har inte slagit några gnistor runt mig. Har inte heller fått några stötar, så det verkar inte blir så mycket elekticitet. Däremot tycker matte att min päls blir lite mer smutsavvisande och sånt gillar hon.

kram

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 10:29

Du Molle man måttbeställer halsbanden så det finns även till dig. Men med den omkretsen så blir det väldigt dyrt förstås.

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 10:30

Tosca: Har inte fästingarna vaknat uppe hos er ännu. Vad skönt!

Tack för komplimangen!
Kram

 
Cavvetjejena

Cavvetjejena

12 april 2008 12:01

Kanske man ska ta och prova dom... Snygga också

http://cavaliersajten.bloggagartis.se

 
Yvonne och Galotterna

Yvonne och Galotterna

12 april 2008 14:14

Vi har hunnit med att plocka fästing, däremot har vi inte börjat med fästinghalsband ännu.

http://www.tottigalotti.se

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 14:56

Molly o Moa: Jag tror att de skulle matcha färgen på eran päls perfekt.

 
Ingen bild

salma

12 april 2008 14:56

Yvonne: Ja fästingar är ju också ett vårtecken =)

 
Yvonne

Yvonne

12 april 2008 23:45

Ja Salma, ett vårtecken man önskade man slapp att bekymra sig om :-). Men i så fall hade du väl inte haft ett sådant snyggt halsband. ;-)

http://www.tottigalotti.se

 
La famiglia

La famiglia

13 april 2008 00:01

Som jag skrivit tidigare, jag har en slipsnål från samma tillverkare, och jag får inte heller några fästingar när jag har på mig den. Kan i och för sig bero på att jag oftast har slipsnål på jobbet, och där är det rent allmänt ont om fästingar.

Jag tycker halsbandet är så himla fint så jag kan tänka mig att köpa ett till Ia som ren prydnad.

http://hundblues.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 4 september 2011 20:23

I helgen har jag matte och Gila varit på Öland. Helen och Totte kom också dit för att ha en mysig helg.  På fredagen kollade vi på Långe Erik och sedan blev vi klippta inför utställningen dagen efter.     Totte var så här snygg och blev Bästa han...

Av Mia - 6 juli 2011 23:03

Idag blev jag sugen på att bada i poolen.   Ska jag hoppa i eller inte?   Liten paus på kanten i väntan på att luftmadrassen ska komma närmare.   Surfing Lagotto. Men det är jobbigt att stå upp och hålla balansen så jag....   ...lägger m...

Av Mia - 25 juni 2011 08:06

Hej !   Min syster Elsa har kommit tillbaka. Ja över helgen i alla fall sen vill nog hennes familj ha henne tillbaka igen när de kommer hem från sin semester.   Fina syrran Elsa. När vi busar med varandra har vi en alldels speciell stil. Vi ...

Av Mia - 23 maj 2011 21:50

Mitt i natten till fredag kom min morbror Totte och lilla söta Arwen till oss. Under fredagen anslöt sig Ofelia, Alpina och Lovikka till vårt gäng. Errol och Marlon kom också förbi på en kort fika. Varför denna Lagottoansamling? Jo det har varit den ...

Av Mia - 6 maj 2011 11:15

Hej! Nu ska jag berätta lite om hur det går för mig på agilityn. Förra veckan fick jag inte åka för matte sa att jag var i höglöp så då fick mamma Salma följa med istället. De tränade kontaktfält, att springa på båda sidor om matte och starter. Sal...

Ovido - Quiz & Flashcards