Direktlänk till inlägg 10 januari 2008

Koppeltrassel

Av Mia - 10 januari 2008 19:23

 I dag hann vi gå en extra lång runda på morgonen. Regnet öste ner men är man en Lagotto så skiter man i det.

 När vi gick på en grusväg så sprang det ett stort rådjur över vägen en bit bort. Då hände nåt konstigt i mig. Egentligen är jag ju jätterädd för rådjur men helt plötsligt spratt det till i benen och nåt i huvudet sa till mig att jaga, jaga, jaga. Matte sa Nej och trampade på spårlinan. Hon fick trampa ett par tre gånger på den innan jag fick stopp på benen. Jösses vilken tur att hon fick stopp på mig vad skulle jag gjort ifall jag kommit ikapp rådjuret. Sekunden efter var jaktinstinkten helt borta och vi kunde fortsätta som om inget hänt.


 När det sedan blev dags för lunchpromenad så sa matte att det får bli en kortare runda i dag för det regnar men vi kan hämta Fia så hon får följa med. När Fia är med gör det mig inte så mycket att rundan inte blir så lång för den blir ju så mycket roligare. Inne hos Fia var Ulla, Fias matte passade henne idag och inte kunde vi gå utan henne. Så med tre hundar och en rulle bajspåsar gav sig matte i väg. ( Oj vi glömde ju lämna tillbaka bajspåsarna Helena). Det måste ha sett fantastiskt ut när vi kom för alla människor vi mötte log. Matte var lite svettig i början när hon skulle hålla reda på alla koppel. Jag gick först och ser till att mitt koppel är sträckt, sedan kom Ulla som gick bredvid matte och sist Fia som är lite seg (skendräktig) i de små benen.

 Matte försökte fota oss men med tre koppel och tre hundar som går åt varsitt håll är det inte så lätt att sikta in mobilen i ett enhandsgrepp och få med alla på bild.

Det suddiga är jag, Fia i mitten och Ulla till höger.


I eftermiddag fyllde matte godis i min aktiveringsboll. Hur kul som helst var det att leka med den just idag. For rundor i fikarummet, rull rull och lite blandade småhopp över bollen.


Kramis

Salma

 
 
Ingen bild

Tosca

10 januari 2008 20:51

Jag har aldrig sett ett rådjur, bara tuggat på deras ben (det är mycket gott!).
Det var såna spår på sista tävlingen men de var inte hälften så spännande som harspår.
Har du sett en hare studsa iväg i full fart nån gång? Det är jättekul!!

 
Yvonne & Totti & Dino

Yvonne & Totti & Dino

10 januari 2008 21:30

Tur att matte fick stopp på dig, innan du for iväg på jakt. Tänkt om du skulle få för dig att det kul att jaga dom... Hur skulle det bli då??

http://www.tottigalotti.se

 
Ingen bild

Fia

10 januari 2008 21:40

Tja, det var väl sådär lagom roligt att komma ut men matte säger att jag ska vara glad över att jag får följa med dig, så....jag är väl glad då!:-)
Jag tror min matte har lite dåligt samvete, först lägger hon beslag på platt tång, kam och spray från din mattes salong, när ni sedan kommer in för lite samkväm så får matte kunder och din matte blir utskickad i regnet med 3 hundar. Jag gissar att du kan behålla de där bajspåsarna som tack för hjälpen.
Lillmatte vill klippa sig. Kan du fråga din matte om hon har tid i morgon efter två?

I morgon ska jag följa med husse till hans jobb...åh, det ska bli lugnt och skönt. I mattes affär måste jag alltid vara mannikäng. Fast jag kommer sakna dig förstårs.

Kram

 
Ingen bild

salma

10 januari 2008 21:47

Tosca: Jag har sett rådjur tre, fyra gånger men aldrig tuggat på nån. Hare har jag inte sett till men det låter ju skoj.

 
Ingen bild

salma

10 januari 2008 21:50

Yvonne: Ja det verkar inte så klokt att jaga nåt som är så läskigt.
Matte är inte så sugen på att få en jakthund men man vet aldrig vilka talanger jag har, är ju bra på det mesta ;-)

 
Ingen bild

salma

10 januari 2008 21:56

Fia: Inte klokt att min matte snattar en rulle bajspåsar usch! man får ju skämmas. Tid till din lillmatte går säkert att fixa. Praktikanten är ju hos oss igen i fall Maja vill bli klippt av henne.

Förstår att du har det jobbigt i er butik. Men du var ganska söt i dag när du skulle ligga i den där bädden för att kunden skulle se om hans hund eventuellt skulle få plats i den. Hade det inte varit enklare om kunderna tog med sig sina hundar?

Då blir det ingen morgonkisserunda i morgon då om du ska med husse eller?

kramis

 
Ingen bild

Primo

10 januari 2008 23:12

Hare är jätte kul att jaga!...tycker inte matte... Men jag springer bara fullrulle ett tag och så vänder jag tillbaka. Rådjur har bara Acke sett flera gånger på väldigt nära håll(han skiter fullkomligt i dom har jag hört) men jag har allt känt doften av dom i skogen...springer en liten runda och så tillbaka! Men aldrig så långt så matte inte ser mig vill hon att jag ska tillägga;)

Fia: du gör dig säker jätte bra som mannikäng( så stavas det väl inte? ), men jag förstår om du vill ta ett litet break då och då...du får se till att höja "lönen" ;)

 
Ingen bild

Fia

10 januari 2008 23:24

Tyvärr inte.

Godnatt!

 
Ingen bild

Tosca

11 januari 2008 17:53

Primo: det är så matte önskade att jag gjorde. For efter en bit bara och sen vände tillbaka.
Men jag hittar deras spår så enkelt och det är så kul att spåra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 4 september 2011 20:23

I helgen har jag matte och Gila varit på Öland. Helen och Totte kom också dit för att ha en mysig helg.  På fredagen kollade vi på Långe Erik och sedan blev vi klippta inför utställningen dagen efter.     Totte var så här snygg och blev Bästa han...

Av Mia - 6 juli 2011 23:03

Idag blev jag sugen på att bada i poolen.   Ska jag hoppa i eller inte?   Liten paus på kanten i väntan på att luftmadrassen ska komma närmare.   Surfing Lagotto. Men det är jobbigt att stå upp och hålla balansen så jag....   ...lägger m...

Av Mia - 25 juni 2011 08:06

Hej !   Min syster Elsa har kommit tillbaka. Ja över helgen i alla fall sen vill nog hennes familj ha henne tillbaka igen när de kommer hem från sin semester.   Fina syrran Elsa. När vi busar med varandra har vi en alldels speciell stil. Vi ...

Av Mia - 23 maj 2011 21:50

Mitt i natten till fredag kom min morbror Totte och lilla söta Arwen till oss. Under fredagen anslöt sig Ofelia, Alpina och Lovikka till vårt gäng. Errol och Marlon kom också förbi på en kort fika. Varför denna Lagottoansamling? Jo det har varit den ...

Av Mia - 6 maj 2011 11:15

Hej! Nu ska jag berätta lite om hur det går för mig på agilityn. Förra veckan fick jag inte åka för matte sa att jag var i höglöp så då fick mamma Salma följa med istället. De tränade kontaktfält, att springa på båda sidor om matte och starter. Sal...

Ovido - Quiz & Flashcards